exhibition invitation

exhibition invitation

יום שלישי, 9 באוגוסט 2016

התחלת עבודה - עדי יוחליס

היו כמה סיבות שהאגדה נבחרה על ידי, והצעתי אותה לנועה (ויכנסקי), שמיהרה להסכים (בשלב הזה של התהוות התערוכה, היינו רק שתינו, נועה ואני, ואנה ולקוביץ, ועסקנו בחיפוש אגדה לתערוכה). חלק מהסיבות היו: המורכבות שלה, ריבוי הדמויות, וכל ההשתנויות והחלפת הצורות, שמתקיימות בה. כל זה עורר מאוד את דמיוני, וגרם לי מאוד לרצות להתחיל לצייר. בקריאה הראשונה של האגדה, סקרנה אותי מאוד דמותה של בת הים. במיוחד לאור ההקדמה הקצרה שנכתבה ע"י פרנץ קסאבר וון שונוורת' על היות בנות הים יצורים נשיים מפותחים, ושהן בעלות יכולות לבחור היכן הן מבלות את חייהן, במים או ביבשה. מעבר לכך, בת ים נראתה לי יצור קסום ומופלא לצייר וכבר חיפשתי מקורות השראה לדמות הזו. 





בשלב הזה, של העבודה התערוכה היינו שלוש (היו עוד שתי מאיירות שהתחילו איתנו, אבל אז החליטו שלא יסתדרו עם לוח הזמנים שהוקצב לנו), והיינו צריכות לבחור כל אחת דמות, אנה התלבטה בין בת הים לקוסם, ואני שהוקסמתי מבת הים, התלבטתי גם לגבי דמות הנסיכה, הבת האמצעית - מעניין שלאף דמות אין שם באגדה, חוץ מללוקאס, שזה כנראה מכוון לזה שהוא הגיבור, וכל שאר הדמויות סובבות סביבו. מכיוון שהיינו שלוש, בשלב הזה, ונועה בחרה בלוקאס, החלטתי לבחור בנסיכה, ואנה בחרה בבת הים. זה שבחרתי בנסיכה, לא אומר שלא ייצא לי לצייר גם את לוקאס וגם את בת הים...אז בעצם לא פספסתי שום דבר :) עכשיו נכנסתי לשלב המעניין והמסקרן של ליהוק הדמויות. 

חיפשתי דמויות, שיהוו מקור השראה לדמויות הראשיות, שאותן ידעתי שייצא לי לצייר. לפי הקריאה שלי את האגדה, דמות הנסיכה, נראתה לי דמות מרדנית, שיודעת להשיג את מה שהיא רוצה, היא מצאה את עצמה, במצב די נואש, שאביה הכניס אותה לתוכו, בו היא נתונה לחסדי האיש, שיזהה אותה כבת האמצעית, ולו היא אמורה להינשא. בתהליך הזה, המון גברים צעירים מצאו את מותם, בנחשם לא נכון. בעיניי, הקטע הזה באגדה, הוא ביקורת חתרנית מאוד על כל משטר, שמנחית גזירות בלתי אפשריות וקטלניות על האוכלוסייה בה הוא שולט, מיציאה למלחמה שגובה אלפי קרבנות שווא ועד הטלת גזרות ומיסים שפוגעים בחלשים ועוד. אבל נחזור לנסיכה, שמצאה בז חביב בגן של הארמון, הביאה אותו לחדרה, ובין לילה הבז מתגלה כעלם צעיר, שמתוודה בפניה שהוא אוהב אותה. בהחלט מאוד מפתיע, אבל אהבה ממבט ראשון, מתרחשת גם בחיים האמיתיים. אני רואה בהתרחשות הזו, מוצא שהנסיכה מצאה ממרחץ הדמים שהיא מצאה את עצמה לכודה בתוכו. ויכול להיות שלוקאס גם מצא חן בעיניה, בכנות שלו, ולפי הכתוב, הוא גם נראה לא רע בכלל, והיה מקסים בהתנהגותו. אז דרך הזווית הזו, בחרתי לראות את הנסיכה, כעלמה שלוקחת אחריות על חייה בבחירות שהיא עושה, והיא בחרה להתוודות בפני לוקאס, שהיא האחות האמצעית, יורשת המלך, ולעזור לו לזכות בידה. בדרך כלל לילד האמצעי, מיוחסות תכונות של מרדנות, חוסר התאמה למסגרת, דעתנות ועוד. גם בהמשך הסיפור, לאחר שנישאו, ולוקאס נלכד בידי בת הים, הנסיכה לא מוותרת עליו לבת הים, ומפתה אותה במתנות זהובות (מסרקיה, טבעת ונעל) כדי לשחרר את לוקאס מאחיזתה ולהחזירו אליה (הוא הופך את עצמו לבז ומתעופף להיות לצידה). גם כשהיא מכושפת על ידי בת הים והופכת לדרקון, המלך לא מוותר ומציע חצי מרכושו למי שיציל אותה וישחרר אותה מהכישוף, היא נאלצת לעבור חימום בשלושה תנורים ששורפים את קליפת הדרקון מעליה, ולבסוף היא מגיחה, במעין לידה מחדש, כשהיא משוחררת מקללת בת הים, ולוקאס ממהר לכסותה וללוותה בחזרה הביתה לארמון. הקריאה הזאת של הסיפור, גרמה לי לראות את כל סיפור האגדה, המורכבת והארוכה יחסית (העלינו סברה בינינו, שאולי הסיפור בכלל תפור מכמה סיפורים שונים, שחיברו אותם יחד, אבל אין לנו הוכחה), אז כל הסיפור בעצם מכוון, להבנה לגבי החיים. איך שאני רואה את הסיפור, הוא מראה כל מיני סיטואציות שנכפו על הדמויות, ההבטחה לבת הים, שההורים של לוקאס ניסו להתחמק ממנה על ידי שליחתו ללימודי דת, חוסר ההצלחה של לוקאס בלימודים, ויציאתו לדרכים במקצועו אחר (יצרן חביות), הגורל שנכפה על הנסיכה, והיכולת שלה לבחור מי יבחר אותה, החטיפה של לוקאס על ידי בת הים והשחרור שלו בזכות אשתו הנסיכה, הכישוף של הדרקון, שהוסר באמצעים קשים מנשוא לנסיכה שהתבשלה בתנור כדי לצאת מעור הדרקון – כל אלה מראים בעיני את היכולת שיש לכל אחד לבחור לשנות גורל שכביכול נכפה עליו, מכורח הנסיבות, מ"למעלה", כל אחד ואחת לפי אמונתם. בעצם לא הכל מוחלט וסגור, ותמיד יש אפשרות לשינוי. הקריאה הזו בעיני, מחזקת מאוד ונותנת המון כוח ותקווה.

אז אחרי שמצאתי זווית לקרוא בה את האגדה, חיפשתי דמות נשית שתעביר את כל מה שראיתי בנסיכה (דמות נשית חזקה, שעושה דברים בדרכה, אמיצה, יפהפייה). תוך כדי החיפושים נתקלתי בפרסומת של שאנל בה הדוגמנית קארה דלווין (Cara Delevingne), מגלמת את הנסיכה סיסי, והדמות הכפולה שגילמה בפרסומת, יחד עם דמות הנסיכה, התחברה לי לדמות של הנסיכה בסיפור. והחלטתי ללהק אותה כהשראה לדמות הנסיכה, שהיא בעצם שלוש האחיות הנסיכות, כי לפי הסיפור הן כולן יפהפיות וקשה להבחין ביניהן.
  


חיפשתי גם המון תסרוקות שיתאימו לנסיכות





ובסוף זו הסקיצה הראשונה שיצאה של הנסיכה...היא אפילו לא גמורה 



לדמות של לוקאס הגעתי במקרה, כשחיפשתי שחקנים גרמנים בגוגל...ואז הגעתי לשחקן אמריקאי ממוצא ישראלי רביב (ריקי) אולמן, שנראה לי מתאים לדמות השובבית של לוקאס, שעושה מה שמתאים לו, לא בדיוק שומר על חוקי המוסר, ומשיג מה שהוא רוצה בדרכו. אך עם זאת, בעל קסם אישי, ומראה נאה, שהצליח לכבוש את לב הנסיכה (בין לילה) וגם את פמליית המלך כשהגיע בבוקר למחרת לנסות את מזלו (שהובטח) בזיהוי הנסיכה האמצעית.



וזאת הסקיצה הראשונית של לוקאס



לדמות של בת הים, חיפשתי מישהי שתהיה מאוד יפה, מצד אחד, ומצד שני שיהיה בה משהו תמים במראה שמחפה על התככניות והערמומיות שיש בה. בהתחלה חשבתי, שהשחקנית אמיליה קלארק, שמגלמת את חאליסי, תתאים להיות בת הים, (אני לא צופה במשחקי הכס, כבר שנים)

אמיליה קלארק כבת ים 


הסקיצה של בת הים


חשבתי שהכל סגור מבחינת דמויות, אבל אז גיליתי את הדוגמנית הלבקנית המופלאה הזו, נסטיה זידקובה (Nastya Zhidkova), שנראתה לי קסומה ומדהימה, ומתאימה בדיוק לתפקיד בת הים.


וזו הסקיצה הראשונית שהכנתי לה




עכשיו נשאר לבחור סצנות לאיור, לעשות סקיצות, לבחור טכניקה, גודל, צבעוניות...על כך בהמשך

4 תגובות: